9 slimme tips voor voorraadopslag.

Gepubliceerd: 01-10-2021

Zakelijk opslag huren Amstelveen

Eerder hebben we je alles verteld over voorraadopslag en -beheer. Zoals de voordelen van en methodes om je voorraad goed te beheren. Of je voorraad nou groot, normaal of aan de kleine kant is, het is van enorm belang voor je onderneming. Want simpel gezegd is er zonder voorraad geen verkoop en dus geen inkomen. Om je voorraad zo goed mogelijk te onderhouden, hebben wij negen slimme tips voor je op een rijtje gezet.

1. Maak onderscheid in je snel- en langzaamlopers

Door je artikelen in te delen in categorieën als snel, minder snel en langzaamlopers, kun je je opslag op een handige manier indelen. Een methode die hier zeer geschikt voor is, is de ABC-methode. De producten die het hardst lopen vallen onder categorie A. Zij die een tandje langzamer gaan, behoren in categorie B en de artikelen die het minst verkopen in categorie C. Producten in categorie A leg je op een direct toegankelijke plek, ook wel je grijpvoorraad genoemd. Categorie B en C kun je achter in het magazijn leggen of misschien op een hogere plaats.

2. Structureer je voorraad

De ABC-methode draagt hier al een heleboel aan bij. Buiten dat je hard-, snel- en langzaamlopers nu een plek hebben, is het ook belangrijk dat jij en je medewerkers precies weten hoe de structuur in elkaar steekt. Dit scheelt niet alleen in tijd, maar ook in het controleren of, en zo ja, hoeveel er nog op voorraad is.

3. Meer van het een dan van het ander

Zoals we hebben kunnen constateren hoef je niet gelijke hoeveelheden van al je producten op voorraad te hebben. Dit omdat ze niet allemaal even snel je opslag verlaten en opslagruimte is niet altijd even goedkoop. Kijk daarom goed naar de producten die je op voorraad hebt en stel hier prioriteiten in. Besluit aan de hand van je prioriteiten hoeveel je van welk artikel op voorraad wil hebben, zodat je meer ruimte overhoudt of kan gebruiken voor andere artikelen. Misschien heb je te maken met seizoensgebonden producten en kun je de extra ruimte daarvoor gebruiken.

4. Bestel niet te vroeg en niet te veel

Dit lijkt logisch, toch zijn er genoeg ondernemers die angstig kunnen worden wanneer hun voorraad op de helft is. Door op het juiste moment en de geschikte hoeveelheid te bestellen, voorkom je dat er een puinhoop ontstaat. Wanneer je extra voorraad hebt besteld, maar het product toch minder hard loopt dan je dacht, zorgt dit voor een onoverzichtelijk magazijn. Bestel pas op het juiste moment om te voorkomen dat je je hele voorraad opnieuw moet gaan inventariseren.

5. Goede administratie scheelt een heleboel werk

Of je je voorraad nou digitaal of manueel bijhoudt, zorgt ervoor dat je beschikt over een goede en betrouwbare administratie. Bewaar papieren in een geschikt archief, zodat je eventuele fouten terug kunt vinden. Anders kun je gebruik maken van een WMS, oftewel een Warehouse Management System.

6. Deel je schapruimte slim in

In plaats van alle producten los in het schap te zetten, kun je gebruik maken van ruimtewinners. Denk hierbij aan ladebakken, palletboxen of (stapelbare) magazijnbakken.

7. Schone voorraadopslag is praktische voorraadopslag

We begrijpen dat je niet wekelijks gaat schoonmaken, maar het kan er heel snel bij in schieten. Haal daarom minimaal één keer per kwartaal flink de bezem door je magazijn en een doekje over de schappen. Dit is ook direct een geschikt moment om een steekproef te nemen van je voorraad en eventueel wat producten te schuiven die van categorie B naar A of andersom zijn gegaan.

8. Let op de looproutes in je magazijn

Afhankelijk van de grootte van je magazijn, is het verstandig om bepaalde looproutes vast te leggen. Zo voorkom je dat mensen tegen elkaar op lopen wanneer er haast is of een omslachtige route moeten nemen naar een product. Als je deze routes bij het aanleggen van je voorraadopslag hebt bepaald, is het verstandig om deze na een tijdje te controleren. Liggen alle producten nog wel op dezelfde plek? Is dit de meest handige weg?

9. Controleer regelmatig wat je op voorraad hebt

Om verschillen te voorkomen is het van belang dat je periodiek en soms ook steekproefsgewijs checkt hoeveel je van wat nog op voorraad hebt. Dit proces kun je automatiseren door een WMS te gebruiken, maar een foutje zit in een klein hoekje. Neem eens in de zoveel tijd het heft zelf in handen.

Voorraadopslag hoeft niet duur te zijn. Bij Boxx Opslag bieden we ondernemers de kans om hun voorraad gemakkelijk, veilig en goedkoop op te slaan in een van onze opslagboxen. Dit kan op één van onze 24 (of 2 XL) locaties. Neem snel contact op om te zien welke opslagoplossing bij jou past.

Zakelijk opslag huren in Amstelveen

Andere Boxx Blogs.

Blog categorieën.

Boxx blogs
Nieuwsberichten
Verhuis tips
Vragen en antwoorden
Werken bij
Zakelijk