Hoe bereken je voorraadkosten?

Gepubliceerd: 24-06-2022

Om je voorraadkosten van je voorraadopslag te berekenen, gebruikt je een formule met de drie R's. Of te wel je moet weten wat de risicokosten, ruimtekosten, rentekosten zijn. Daarbij heb je ook je voorraadwaarde nodig om de formule volledig in te vullen en een bedrag eruit te halen.

Toelichting op voorraadkosten

Om je voorraadkosten te berekenen wordt over het algemeen de volgende formule gebruikt:

(risicokosten + ruimtekosten + rentekosten) / voorraadwaarde = voorraadkosten percentage

Onder risicokosten verstaan we alle kosten die ontstaan wanneer goederen in jouw voorraad minder waard worden. Denk hierbij aan derving of veroudering waardoor je de producten niet meer kan of tegen een gereduceerd tarief moet verkopen. Zoals kleding die uit de mode raakt. Risicokosten worden ook wel verouderingskosten genoemd.

Ruimtekosten spreken enigszins voor zich, maar zijn toch wel het vermelden waard. Er is een goede kans dat je gebruik maakt van opslagruimte en de huur hiervan brengt extra kosten met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan afschrijving op meubilair, onderhoudskosten van de opslag verhuur ruimte, eventuele kosten van personeel dat in de ruimte werkzaam is, energiekosten en natuurlijk de huur van de opslagruimte zelf.

De rente- of kapitaalkosten zijn alle kosten die nodig zijn om de voorraad in jouw opslag verhuur ruimte in te kunnen kopen. Door voorraad in te kopen en op te slaan in een boxopslag, ligt dit vermogen vast. Dit kapitaal kan op dat moment niet voor rendement zorgen op een andere plek in de onderneming. Is jouw voorraad betaald met vreemd vermogen? In dat geval is de kans groot dat je rente moet betalen, ook dit wordt gezien als onderdeel van de kapitaalkosten. In de meeste gevallen worden de rentekosten bepaald aan de hand van de WACC (Weighted Average Cost of Capital).

Zakelijke opslagruimte huren

Om een zo groot mogelijke winst te maken, wil je als ondernemer je kosten zo laag mogelijk houden. Daarom ben je voor zakelijk opslagruimte huren bij Boxx Opslag aan het goede adres. Met zestien locaties in het land, waaronder Schiedam, Amersfoort en Amsterdam, kun je bij ons terecht om opslagruimte om je voorraad op te slaan of kantoorruimte en opslag samen te huren. Wij helpen ondernemers graag met een gepaste oplossing. Neem contact op met één van onze ruimteadviseurs voor meer informatie!

Andere Boxx Blogs.

Blog categorieën.

Boxx blogs
Nieuwsberichten
Verhuis tips
Vragen en antwoorden
Werken bij
Zakelijk