Hoe kun je als ondernemer kosten besparen?

Gepubliceerd: 23-06-2021

 

Ondernemen is spannend, leuk en op zijn tijd een tikkeltje beangstigend. De meeste bedrijven hebben als doel winstgevend worden, zijn en blijven. In andere woorden financieel gezond zijn. Nu kun je een organisatie zo duur maken als je zelf wil, maar de kosten besparen van een organisatie is niet altijd even makkelijk. Daarom zetten we een paar tips op een rijtje om geld te besparen.

Zorg voor een duidelijk overzicht van je uitgaven

Om te beginnen is het verstandig om alle kosten op een rijtje te zetten, zodat uitgaven duidelijk en overzichtelijk zijn. Markeer hierbij essentiële uitgaven, dit zijn de kosten die absoluut noodzakelijk zijn voor het voortbestaan van je onderneming. Maak hierin onderscheid in vaste lasten, vrijwillige vaste lasten en variabele lasten. Bij vaste lasten kun je denken aan de hypotheek of huur en elektra. Vrijwillige vaste lasten zijn kosten waar je zonder kan, maar waar je zelfstandig de verplichting voor aan bent gegaan zoals abonnementen op tijdschriften. De laatste kostenpost zijn de variabele lasten die je maakt, maar niet direct verplicht of broodnodig zijn.

Bespaar op je locatie

De locatie van waaruit je opereert is afhankelijk van het soort organisatie dat je hebt. Een webshop kun je gemakkelijk vanuit je huis runnen, maar een bedrijf met personeel heeft vaak toch een kantoor nodig. Een fysieke werkplek kan een grote kostenpost zijn door de hypotheek of huur van het pand. Kijk daarom eens naar de mogelijkheid tot thuis- of flexwerken. Anders is het ook een mogelijkheid om een kantoorruimte te delen met andere ondernemers om de kosten te drukken. Met een webshop is er de mogelijkheid om je voorraad op te slaan in een externe opslagruimte. Zorg dan dat je eens in de zoveel tijd je voorraad opnieuw indeelt, zodat alle ruimte goed benut wordt. Heb je ruimte over, kijk dan eens of je over kunt stappen naar een kleinere opslagruimte. Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om een zakelijke opslagruimte, kijk eens wat het voor jou kan doen.

Werk samen met andere ondernemingen

Als onderneming kun je meer delen dan alleen een werkplek. Je kunt bijvoorbeeld gezamenlijk artikelen en materialen inkopen en de bijbehorende kosten delen. Anderzijds is er de optie tot co-branding en barteren. Barteren is een manier van samenwerken waarbij je diensten en producten kosteloos ruilt met andere ondernemers. Zo help je elkaar en halen jullie er beide gewin uit.

Ga online en bespaar op kantoorartikelen

Papier, nietjes, agenda's, archiefdozen, plakband, mappen, enveloppen, etiketten, flipovers, gummen, pennen, ordners en insteekhoezen: allemaal kantoorartikelen waar we eerder van dachten nooit zonder te kunnen. Met de komst van alle online tools is het oneindige printen en fysiek bewaren van archieven of notulen niet meer nodig. Denk daarom twee keer na of het echt van belang is, voordat je iets print. Kijk anders eens naar online bewaarmethoden zoals the cloud en Dropbox. Als het echt van belang is dat je de formulieren uitdraait en bewaart, ga dan voordat je nieuwe materialen en kantoorartikelen gaat bestellen eerst na wat je al hebt. Vaak zijn op kantoren meer materialen aanwezig dan we eigenlijk denken. Neem een half uur de tijd om de kasten eens goed uit te mesten en te inventariseren wat je al hebt. Als je dat weet, kun je met een gerust hart verder en zonder iets dubbel te bestellen.

Neem huidige contracten onder de loep

Net zoals het jaarlijks wisselen van zorgverzekering, kan het heel goed lonen om jaarlijks de huidige kosten en contracten te bekijken en over te stappen. Denk hierbij aan de huur-, energie- en verzekeringscontracten. Enerzijds geeft dit inzicht in welke kosten verbonden zijn aan deze vaste lasten en hoe de situatie is bij de concurrentie. Kan het ergens goedkoper of krijg je korting als nieuwe klant? Neem hier wel voldoende tijd voor en plan deze tijd vroeg in je agenda. Het vergelijken van meerdere verzekeringen kan al snel een uur tijd kosten.

Boxx Opslag is dé opslagverhuurspecialist van Nederland. Met ons diverse aanbod, bestaande uit standaard opslagruimtes, ook wel self storage, garageboxen en unieke mobiele opslagunits, hebben we voor iedere opslagbehoefte een oplossing. Kijk snel welke locatie bij jou in de buurt is of neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Andere Boxx Blogs.

Blog categorieën.

Boxx blogs
Nieuwsberichten
Verhuis tips
Vragen en antwoorden
Werken bij
Zakelijk