Volledig stappenplan om je webshop te beginnen.

Gepubliceerd: 26-11-2021

Vroeger ging je naar de schoenenwinkel voor nieuwe schoenen of de elektronicawinkel voor een nieuwe koelkast. Maar sinds de opkomst van het internet hoef je de deur eigenlijk nog maar weinig uit. Dat hebben we allemaal te danken aan webshops! Het plezier van winkelen gecombineerd met het gemak van thuisblijven. Een webshop starten is geen hogere wiskunde, wat maakt dat iedereen het kan. Hieronder vind je een stappenplan hoe jij je eigen webshop kan beginnen.

Denk goed na en kies de juiste producten en doelgroep voor je webshop

Nederland telt ergens tussen de 40.000 en 70.000 webshops, wat inhoudt dat er al heel veel producten en doelgroepen vertegenwoordigd zijn. Doe wat onderzoek naar het product dat je in gedachten hebt en ga na hoe het product en jouw service verschilt van je concurrenten, bijvoorbeeld in persoonlijkheid, expertise of prijzen. Verstandig is om ook onderzoek te doen naar waar je klanten zich op het wereldwijde web bevinden. Als je dit op een rijtje hebt, doe je er goed aan om je service alvast vorm te geven. Denk hierbij aan of je producten opstuurt naar je klanten of een afhaalpunt gaat aanstellen bij je voorraadopslag. Waar moet iemand naar toe als ze het terug willen brengen of eventuele klachten hebben? Ga je vanuit werk te huis of scheid je werk en privé door middel van een externe opslagruimte?

Kies jouw unieke bedrijfsnaam

Wat je wil gaan verkopen en aan wie is duidelijk, samen met hoe je de service wil insteken. Het beestje moet een naam hebben en, afhankelijk van de concurrentie in je branche, kan dat nog best wel een uitdaging zijn. Ga voor een unieke, korte en pakkende naam die jouw webshop omschrijft en productgerelateerd is. Controleer dan of de bedrijfs- en domeinnaam nog beschikbaar voor gebruik is.

Tijd om te registreren

Je hebt je unieke, pakkende bedrijfsnaam gekozen en hij is nog beschikbaar. Dan is het nu tijd om de bedrijfsnaam en domeinnaam te registreren. Houd hierbij het merkenrecht, handelsnaamrecht en auteursrecht van andere bedrijven in de gaten en respecteer dit. Als je grootse plannen hebt voor de toekomst, doe je er verstandig aan om meerdere domeinen vast te leggen naast alleen een .nl. Denk aan .com en versies van je domeinnaam die er veel op lijken.

Softwarepakket kiezen

Een belangrijke vraag is op welk type systeem je de webshop wil laten draaien. Er zijn verschillende aanbieders om uit te kiezen, zoals Jouwweb, Webwinkelsysteem en Shopify of een ander Open source pakket. De laatste is vooral voor diegene die handig zijn met programmeren. Denk aan hoe je welke functie ingevuld wil hebben: gebruiksgemak, vormgeving, voorraadbeheer, betaalopties, support, laadtijd en vindbaarheid. Neem in je beslissing ook je toekomstplannen mee. Een softwarepakket uitkiezen heeft invloed op de gebruiksvriendelijkheid van je shop en doe je maar eens in de zoveel tijd. Overstappen is namelijk een hele tijdrovenden en kostbare klus.

Inschrijven bij de KvK

Nadat je inschrijving bij de Kamer van Koophandel voltooid is, is het officieel. Je bent een online ondernemer met jouw eigen webshop. Na je aanmelding bij de KvK worden je gegevens doorgegeven aan de Belastingdienst, dit gaat automatisch. Bij de Belastingdienst wordt gekeken of je als btw-ondernemer wordt opgenomen of niet. Is dit wel het geval, dan krijg je een omzetbelastingnummer en een btw-identificatie. Wees verstandig en lees je van te voren alvast in wat het inhoudt.

Administratie op orde brengen

Misschien zul je niet alle bonnetjes bewaren, maar het overgrote deel van je administratie moet je bewaren. Dat kan bijvoorbeeld door te archiveren in archiefkasten. Kies hiervoor een geschikt systeem dat je gemakkelijk bij kunt houden en eventueel in de toekomst aan iemand anders uit kunt leggen.

Geef je webshop vorm

Je bent aangebroken bij het praktische gedeelte van het starten van een webshop. De vormgeving en inrichting! Net als bij een fysieke winkel kun je nu je planken gaan vullen met je producten. Denk hierbij aan professionaliteit en je huisstijl. Let er ook op dat je producten voorzien zijn van een duidelijke productomschrijving en heldere productfoto's. Check voor livegang ook de eisen van het product en eventuele verpakking. Als je producten gaat verkopen die onder bepaalde condities moeten worden opgeslagen, doe je er goed aan om dit te checken bij de opslagruimte verhuur.

Zet de marketing op

De webshop staat en producten zijn aangevuld. Dan is het nu tijd om ervoor te zorgen dat klanten je winkel ook echt vinden. Duik hiervoor je marketingplan in. Welke kanalen wil je inzetten? Denk aan Google AdWords, SEO of ga je voor mond tot mond reclame?

De verkoop gaat van start!

Nadat je de prijzen van je producten hebt vastgesteld om ook winst te kunnen maken, kun je van start gaan met de verkoop vanuit je webshop. Zorg dat je genoeg op voorraad hebt en zie hoe je producten van de plank vliegen!

Boxx Opslag biedt ondernemers de gelegenheid om zakelijke opslagruimte te huren, zoals voorraad- of archiefopslag in combinatie met kantoorruimte. Daarnaast kun je gratis gebruik maken van een aantal van onze services en is de prijs inclusief service- en internetkosten. Neem snel contact op met een van onze adviseurs om de mogelijkheden voor jouw onderneming te bespreken!

 

Andere Boxx Blogs.

Blog categorieën.

Boxx blogs
Nieuwsberichten
Verhuis tips
Vragen en antwoorden
Werken bij
Zakelijk